Regiobaan digitaal

Lokale lijnen

In de loop der tijd werd het steeds lastiger om drie lokale spoorlijnen, die oorspronkelijk analoog werden bestuurd door middel van relais, te onderhouden. De ontwerper was ons al enige tijd geleden ontvallen en helaas was de documentatie niet compleet. Tevens was de kennis op gebied van relais technieken uit de Telecom wereld niet meer zo aanwezig. Om die redenen is besloten om die drie lokale trajecten te digitaliseren.

Het betrof een drietal trajecten:

  • 3 rail Havenlijn met als thema kolenoverslag van een hoog naar laag gelegen spoor. Tevens twee kranen die de overslag verzorgen van hoog naar laag.
  • 3 rail lokaal traject met een keerlus aan één kant en 1 kopstation aan de andere kant.
  • 2 rail lokaal traject met 2 kopstations

Kopstation 2 rail en 3 rail

De 2 rail en 3 rail regiobanen komen aan één kant samen op hetzelfde kopstation. Hier staan ze gebroederlijk naast elkaar te wachten op reizigers. Toegegeven, voor de railbus is het wat lastig instappen. Voor dit traject is het kopstation een opstelspoor.

Na het verlaten van het gezamenlijke kopstation verwijderen de regiobanen 2 rail en 3 rail zich van elkaar

3 rail regiobaan station onderweg. Het van elkaar weglopen van het 2 rail en 3 rail traject vanuit het station gezien
Verwijdering regiobanen nabij het station. De 2 rail regiobaan loopt rechts langs het kermisterrein en de 3 rail direct links daarvan
Halteplaats 2 rail. Voor onderhoud is een sceneryplaat verwijderd. Vandaar de kale plek.
Station nabij de boulevard

Sporenplan regiobaan 2 rail

Techniek

Bij de eerste opzet was er voor gekozen om gebruik te maken van een software oplossing voor de digitale centrale. Dit programma, DDW, wordt op de PC geïnstalleerd en fungeert als digitale centrale. Het digitale signaal voor de baan wordt via een com poort aangeboden aan een Edits booster voor vermogen op de baan. De terugmelding gaat via de printerpoort van de pc. Dit is een standaard S88 bus.

In Koploper zijn de drie eerder genoemde banen opgenomen. Het feit dat er sprake is van 2 rail en 3 rail is geen probleem. De verschillende terugmelders (stroomdetectie en massadetectie) zijn op dezelfde S88 bus aangesloten. Modernisering van ons PC bestand op de zolder leverde echter een probleem op; geen seriële poorten meer en in het bijzonder geen printerpoort meer. Op zoek naar een andere oplossing.

Blokschema – oud

Blokschema – nieuw

Het is uiteindelijk een Intellibox I geworden als centrale. Deze hebben wij overgenomen van de N baan. Voor die baan is de Intellibox II aangeschaft.

De volgende onderdelen zijn nu in gebruik:

  • Intellibox I
  • OM32S voor sein, overweg en kraan bediening.
  • Conrad terugmelders voor de 3 rail trajecten.
  • BMD16N-SD terugmelders voor het 2 rail traject.
  • Viessmann wisseldecoders.
  • Relaisprint als interface tussen de kranen en Koploper.

Voor de koppeling naar de PC is echter wel een serieel naar USB converter nodig aangezien de huidige pc’s geen com poorten meer hebben. Ook voor de OM32S decoder is een converter nodig.

Viessmann wisseldecoders en OM32S
Conrad en BMD16N terugmelders