Jasperberg 2024

We zijn inmiddels al weer geruime tijd bezig met het bouwen van het laatste deel van het Bergtraject. Dit deel is het sluitstuk van de (digitale) 3 rail H0 baan. Dit station is vernoemd naar één van de leden van het eerste uur, Kees Jasperse, die ons helaas in maart 2024 is ontvallen op 88-jarige leeftijd. De bouw gaat jammer genoeg erg langzaam door een gebrek aan actieve leden. Op dit moment ligt de focus op de techniek en de aanleg van de sporen. Daardoor ligt onder andere de scenery van het linkerdeel van de Bergbaan stil.

Jasperberg bevat de volgende onderdelen:

  • Grensstation met 4 sporen.
  • Goederenterrein met 2 sporen.
  • Wachtveld met 5 sporen.
  • Rolbrug met 8 opstelsporen, waarin 6 met loods.

Sporenplan

Het eerste ontwerp bestond uit 4 stationssporen en 4 goederensporen achter het station. Om nog ruimte over te houden voor huizen tussen het station en de Berg is het aantal goederensporen teruggebracht naar 2. We gebruiken de k-rail van Märklin en slanke wissels in het station, in het wachtveld nog oude beschikbare wissels met vaste wisselspoelen. Die blijken in de praktijk trouwens toch nog het meest betrouwbaar.

Een impressie van de werkzaamheden tot nu toe.

Station Jasperberg

Rolbrug met 6 lokloodsen

In- en uitgaande sporen aan rechterzijde van het station

In- en uitgaande sporen aan linkerzijde van het station

Jasperberg - Wachtveld uitgaande wisselstraat

Wachtveld uitgaande wisselstraat

Jasperberg - Sporen wachtveld

Sporen wachtveld

Techniek Jasperberg

Jasperberg wordt digitaal bestuurd en is onderdeel van het totale Bergtraject:

  • Triberg Nieuw,
  • Bergbaan met de stations Vinkenfelt en Sankt Lucas
  • Jasperberg met wachtveld

De gebruikte digitale techniek is van de eerste generatie Märklin Digitaal (Motorola protocol) en we werken met Koploper voor de besturing. Het rijdend materieel is echter voorzien van Multi protocol decoders van ESU. Dit biedt de mogelijkheid om later over te stappen naar een moderne digitale centrale die ook het DCC protocol ondersteunt. Het totale traject is onderverdeeld in twee delen en maken we gebruik van de netwerkversie van Koploper. De koppeling bevindt zich tussen de Bergbaan links en Jasperberg.

Onderdelen techniek

  • Koploper besturingssoftware versie 9.4
  • Märklin Central station 6051
  • Märklin Interface 6021
  • Viessmann wisseldecoders 10 stuks
  • Conrad bezetmelders 6 stuks
  • OM32Serial seindecoders 3 stuks
  • 220Vac – 50Vdc gelijkrichter
  • 50Vdc naar 5Vdc en 12Vdc converters.
  • Arduino UNO V3
  • Hulpschakeling rolbrug

Blokschema Jasperberg

Bouw draagraam centrale besturing

Er is gekozen om alle onderdelen, bezetmelders en wisseldecoders, seindecoders en hulpschakelingen centraal op te stellen en gebruik te maken van een centraal verdeelpunt. Een oud PTT UPCON draagraam dient als basis voor de printplaten. Hiervoor is een soort backplane in eigen beheer gebouwd.

Backplane

Bekabeld backplane

Voorzijde apparatuur draagraam

Twee wisseldecoders op één printplaat voor 8 wissels

Vijf printplaten met wisseldecoders voor 40 wissels

Printplaat met 2 Conrad bezetmelders, 31 bezetmeldpunten

Centrale apparatuurkast

Hoofdverdeler – centraal punt waar alle draden samenkomen vanaf de baan en de centrale apparatuurkast.

Bouw van de hoofdverdeler

Arduino

Nieuwere technieken konden niet uitblijven. Voor de besturing van de deuren van de lokloodsen aan de rolbrug van station Jasperberg wordt een Arduino UNO ingezet. De Arduino is een kleine, programmeerbare microcontroller dat dient als functiedecoder en deze laten wij 6 servomotoren voor het openen en sluiten van de deuren aansturen.

Blokschema besturing loodsdeuren

Servo-sturing voor de deuren van de lokloodsen

Rolbrug

De besturing van de rolbrug wordt gedaan vanuit Koploper. De motor sturing van de brug gaat door middel van een hulpschakeling die eigenlijk het originele bedieningskastje vervangt. De rolbrug zelf is nog zo origineel mogelijk. Extra is de terugmelding van de brugstand en de bezetmelding op de brug. Dit alles is ondergebracht in de hulpschakeling.

De schakeling is in een testopstelling getest. De combinatie van Koploper met vaste treinroutes wordt nog een uitdaging. Eigenlijk zou de besturing ook gedaan kunnen worden met een Arduino UNO. Dit biedt vaak meer mogelijkheden maar dat is mogelijk een volgende uitdaging.

Jasperberg - Eerste uitvoering van de hulpschakeling voor de rolbrug

Eerste uitvoering van de hulpschakeling voor de rolbrug

Tweede uitvoering van de hulpschakeling voor de rolbrug. Op deze print is de terugmelding van de stand van de loodsdeuren opgenomen. Vanuit de Arduino via een hulprelais naar Koploper.