N Baan

N baan

De N baan (schaal 1:160) is aangebracht op een tafel van 10 bij 2 meter. Er ligt in totaal zo’n 130 meter rails waarvan twee trajecten van 50 meter de hoofdbaan vormen. De overige lengte is gebruikt voor opstelsporen en wisselstraten waarin ook de meeste wissels liggen. In het ontwerp is een haven opgenomen. Hierin bevindt zich een veerpont welke op schaal is nagebouwd. Op de baan bevindt zich een stad, havengebied, industriegebied en een recreatiegebied.

Sinds 2014 is er heel wat veranderd aan de N baan. Er waren wat personele wijzigingen en tegenwoordig werken er 5 leden aan de baan. Het ontwerp van de baan is op diverse plaatsen ingrijpend veranderd. Voor het nieuwe baanontwerp zie deze plattegrond. Tevens is besloten de baan te digitaliseren voor automatisch bedrijf via het programma Koploper. Omdat het meeste materieel uit het analoge tijdperk stamt betekent dit dat rijdend materieel en het railplan daarvoor moeten worden ingericht. Met andere woorden, decoders inbouwen in de locomotieven en de baan uitrusten met secties waarin sensoren moeten worden aangebracht, ondermeer voor realistisch afremmen. De dubbelsporige krakeling is gebleven en heeft nog steeds drie stations. Per spoor zijn 3 secties aangebracht en dat betekent dat er per spoor 3 treinen kunnen rijden. Er zullen treinen rijden, uit verschillende tijdvakken, die men in heel Europa zou kunnen tegenkomen.

Er is geen thema gekozen voor het landschap of het spoorbedrijf op de baan, zowel bergen als vlak land en waterpartijen zijn aanwezig. Nog steeds zult u een havengebied, industriegebied, recreatiegebied en een stad aantreffen. Omdat het railplan is gewijzigd is her en der ook het landschap aangepast. Veel beplanting en extra details zijn aangebracht. Voortdurend wisselen wij van gedachten over hoe het landschap op een logische wijze tussen de rails moet liggen (eigenlijk de omgekeerde wereld, maar okay, je moet ergens van uitgaan en de baan lag er al). Het komt voor dat een aangebrachte wijziging later wederom onder handen wordt genomen als gevolg van een voortschrijdend inzicht. Een modelspoorbaan is immers nooit helemaal af. Binnenkort zullen wij de doorgang door de berg gaan afdekken om een betere (logischer) verbinding tussen het linker en rechter deel van de baan te bereiken. Prettig is dat een van de leden beschikt over een 3D printer. Hij heeft daarmee al veel objecten gemaakt die de baan een eigen karakter geven. Om het geheel levendig te maken moeten wij nog mensen en dergelijke plaatsen maar dat bewaren we uiteraard tot het laatste moment.

Automatisering baanbedrijf


Als hobbyisten vinden we het natuurlijk leuk als de modeltreinen handmatig bediend rijden. Dat kan nog weleens een uitdaging zijn. Alles moet dan kloppen, de rails, de locomotieven, de elektrische aansluitingen, de wissels, enz. Er hoeft maar één dingetje te ontbreken of kapot te zijn, en “het rijdt niet”. Dus rijdende treinen zijn leuk, maar lukt alleen in samenwerking met meerdere delen.
Als het dan eenmaal rijdt, is de volgende uitdaging: automatisch bedrijf. Dat betekent, dat de treinen zelf optrekken, stoppen bij een station, en vooral: elkaar niet aanrijden. Lastig, maar gelukkig is er best veel software om ons daarbij te helpen. Wij gebruiken Koploper, een “freeware” pakket dat door een bevlogen hobbyist is gemaakt.

Door op bepaalde plaatsen “melders” in de baan in te bouwen en deze via interface blokjes en een “centrale” op een laptop aan te sluiten, kunnen we het Koploper programma vertellen, waar treinen rijden en waar niet. Door in Koploper de voorwaarden te zetten, welke treinen wanneer mogen rijden (en ook: wanneer niet) kunnen we de treinen automatisch laten rijden.

Op onze N-baan rijden nu zes treinen automatisch. We werken er hard aan om dat uit te breiden. Kijk ook gerust eens onder de baan naar de hoeveelheid bedrading die daarvoor nodig is… maar kruip er liever niet onder, want dan stoot je misschien je hoofd…

Een foto-impressie van de N baan:

Station 1 N Baan

Het grootste station van de N baan

Stadsgezicht N Baan

Stadsgezicht N baan

Buitenwijk van de stad

Het huidige plan is deze kloof af te dekken waardoor linker- en rechter helft van de tafel op elkaar gaan aansluiten

De haven die een ‘make over’ heeft ondergaan

Recreatiegebied

Recreatiegebied

De camping

Waterpartij met bescheiden haven. Bewaakt door een oude fortificatie

Station van de stad

Stadsstation 2

Nogmaals het station van de stad

Stadsplein

Stadsplein

Basiliek

Het Kasteel

Vanuit het kasteel overzag men vroeger het omliggende gebied

Uitbreiding 1

Toch nog plek gevonden om de baan wat uit te breiden aan de linkerkant van de controle tafel

En aan de rechterkant

Laatste ontwikkelingen

04 2025: Voor meer beweging op de tafel wordt gedacht aan het aanleggen van een autoweg parallel aan het spoor vanaf de stad naar de berg waar ook daadwerkelijk verkeer zal rijden.

04 2025: Beginnen met automatiseren van de havensectie.

03 2025: Wij kunnen nu ook 3 treinen automatisch laten rijden op het andere spoor van de krakeling. Kortom, 6 treins automatisch bedrijf.