De HSL baan maakt onderdeel uit van de Nederlandse H0 2 rail baan met het verschil dat dit deel analoog is. Besturing vindt plaats met behulp van Mecktronics elektronica. Voordeel van dit concept is dat er niets aan het rijdende materieel gewijzigd hoeft te worden, zowel voor DC 2 rail als voor AC 3 rail. Voor meer info zie www.mecktronics.nl.
De HSL baan is vlak tegen de lichtblauwe scheidingswand op een dijk van de Nederlandse baan gesitueerd en is eigenlijk één grote ovaal en heeft de vorm van een bot. Aan beide zijden een lus, de heen- en weergaande sporen lopen aan de zichtbare kant op de dijk naast elkaar. Er zijn achter de wand wat aanvullingen gemaakt om treinen op de baan te zetten en om te kunnen wisselen van treinstellen op de hoofdbaan via een zogenaamde Fiddle Yard.
Op een Fiddle Yard staan verschillende treinen opgesteld. De Fiddle Yard wordt handmatig bediend.
Beschamend eigenlijk dat we, na de realisatie van dit deel van de NL baan, nooit tot aanschaf van HSL materieel zijn gekomen. Er hebben in het verleden wel een ICE en een Thalys op gereden maar die waren van één van onze leden. Mogelijk dat we in de toekomst hier toch nog iets aan kunnen doen.
Sporenplan HSL links, de oranje lijn is de scheidingswand tussen baan en schaduwstations
Sporenplan HSL rechts
Een ICE treinstel op het HSL traject
Fraai gezicht toch?
Een Thalys op het HSL traject
Op de foto's hierboven is de lichtblauwe scheidingswand duidelijk zichtbaar
De zogenaamde Fiddle Yard
Bediening HSL traject
Techniek HSL baan
De HSL baan is 2-rail analoog, bestuurd door de electronica van wat ooit Van Meekeren heette en inmiddels is omgedoopt tot Mecktronics. Het concept van Mecktronics is opgebouwd uit verschillende modules met verschillende functies. Het HSL traject bestaat uit een aantal blokken, per blok wordt een SSS module toegepast. Hierdoor is beveiligd verkeer mogelijk met een afrem functie in geval van een bezet volgend blok en bij het vrijkomen van dat volgende blok wordt er weer geleidelijk snelheid gemaakt.