Ombouw SBB krokodil Ce 6/8
Nadat de vereniging besloten
had om een gedeelte van de wisselstroombaan te gaan digitaliseren
moest er natuurlijk materieel komen. Maar eigenlijk hebben we genoeg
materieel. Het hoofdthema van de wisselstroombaan is een Duits
vlak en heuvelachtig landschap. Dit landschap gaat over in een
berggebied wat een Zwitsers thema heeft. En we hadden genoeg Zwitserse
analoge loc's: Ae6/6, enkele type Re4/4, Ce6/8 maar ook een aantal
Oostenrijkse locs. Al deze locs'kwamen dus in aanmerking om te
worden omgebouwd. Een aantal is inmiddels omgebouwd van
analoog naar digitaal.
Voorwaarde is dat de loc in analoog bedrijf in goede conditie is.
Zoniet dan is het raadzaam is om het anker en koolborstels te
controleren voordat begonnen wordt met ombouwen. Vervang versleten
koolborstels en controleer de status van het anker. Zelf heb ik deze
schoongemaakt met behulp van een stuk railgum met een gat erin.
Controleer ook of de tandwielen schoon zijn en of deze nog soepel
draaien. Maak ze anders goed schoon en olie ze opnieuw. De beste
methode om een loc om te bouwen is om de loc eerste volledig te
strippen door alle analoge onderdelen uit de loc
te verwijderen zoals ompoolrelais, veldspoel en de ook de
volledige bedrading.
In de plaats van de veldspoel op de motor komt een
permanentmagneet en wordt er een decoder geplaatst. Op de
plaats waar het ompoolrelais heeft gezeten heb ik een klein
printje aangebracht. Op dit printje zit een connector waarop
een decoder met een NEM652 steker kan worden aangesloten. We
hebben gekozen voor een ESU Lokpilot v3 die zowel de Motorola als DCC
commando's begrijpt en ook nog geschikt is voor analoog bedrijf. Nu
werken we nog met het oude Märklin Digitaalsysteem dat gebruik
maakt van het Motorola dataformaat. Door de keuze van deze
ESU-decoder kunnen we in de toekomst eenvoudig overstappen naar een
ander systeem wat met het DCC dataformaat werkt.
De frontlichten van de meeste loc's hebben we zo veel mogelijk in takt
gelaten en worden gewoon op de decoder aangesloten. Wel moet er
worden gelet op de werkspanning van de lampjes in sommige loc's. Indien
deze met een elektronisch omschakelrelais zijn uitgevoerd is de
werkspanning van deze lampjes vaak lager (6 Volt) dan bij het
standaard ompoolrelais. Deze lampjes moeten dan vervangen
worden door 18 Volt lampjes anders zijn ze maar een heel kort
leven beschoren (flits!).
Bij het aanbrengen van de nieuwe bedrading heb ik zoveel mogelijk
het kleurenschema van de decoder aangehouden. Al deze kleuren zijn
leverbaar door Conrad. Door dit kleurenschema aan te
houden is de kans kleiner dat er bedradingsfouten gaan
ontstaan. De decoders zijn in principe goed beveiligd tegen
kortsluiting en te hoge temperatuur maar dan moet deze
natuurlijk wel goed zijn aangesloten. En uit ervaring heb ik inmiddels
geleerd dat een klein foutje fataal kan zijn. Teveel zwarte draden
gebruikt voor verschillende functies en na het aanbrengen van een extra
massadraad van het motorstel naar, wat ik dacht dat de locmassa was,
overleed de decoder. Naderhand bleek dat de extra draad op
één van de motoraansluitingen was gezet (ook zwart). Hierdoor
werd de motoraansluiting rechtstreeks op de massa van de rail
aangesloten en daar kon die decoder niet tegen. Foutje bedankt. De
decoder is inmiddels vervangen.
Één van de ombouwprojecten was een SBB Krokodil Ce 6/8. Een
prachtige machine met 8 assen waarvan 6 aangedreven onder andere
door middel van aandrijfstangen. Deze loc beschikte al over
elektronica voor het ompolen en de aansturing van de frontlichten.
Bijzonder hiervan was nog eens dat het lichtbeeld door twee
lampjes per zijde wisselde. De meeste oudere loc's hebben slechts
één lampje per zijde waardoor het slechts een kwestie is van
omschakelen. Bij deze loc moest het lichtbeeld wijzigen van 3
(voorzijde) lampen naar 1 lamp (achter).
Hierna volgt een korte impressie van de ombouw van deze loc.
Foto's: Hans Vink
|